Novinky ze školy
- Podrobnosti
- Zveřejněno: 5. prosinec 2010
Studenti tříd B a Y zde najdou studijní materiály a požadavky na písemky z biologie ve školním roce 2010-11.
- Podrobnosti
- Zveřejněno: 5. prosinec 2010
Bi-pro PQZ
- Podrobnosti
- Zveřejněno: 18. březen 2011
5.11. 2010
Studenti semináře Fyziologie a biochemie využili možnosti navštívit v rámci Týdne vědy a techniky Institut klinické a experimentálmí medicíny (IKEM) v Krči.
- Podrobnosti
- Zveřejněno: 1. prosinec 2010
Časová dotace
Výuka biologie na GYMNAZIU OPATOV je realizována od prim až po oktávu v časové dotaci 2 hodiny týdně ( s výjimkou oktávy - 1 hod /týden).
Materiální zabezpečení výuky
K výuce slouží odborná učebna biologie a laboratoř biologie. Učebna je vybavena kromě jiného notebookem,dataprojektorem,videem a kamerou. Laboratoř disponuje kompletním vybavením pro pozorování živé přírody – mikroskopy, stereolupy apod. Nechybí také důležité modely z anatomie člověka – kostra,model mozku,torzo s vnitřními orgány atd. Učivo žákům lze přiblížit na rozsáhlém obrazovém materiálu. Jsme také pyšní na slušnou mineralogickou a petrografickou sbírku doplněnou o základní zkameněliny, kterou průběžně rozšiřujeme. V akváriích chováme akvarijní ráčky (pro přímá fenologická pozorování) a tropické šváby ( pro fenologii a pitvu).
Obsahová a formální stránka výuky
Na nižším stupni GY vycházíme důsledně z koncepce ekologického přírodopisu, protože se domníváme,že je nutné přírodní jevy poznávat ve vzájemných vztazích, k čemuž ekologický přístup výrazně napomáhá. Na vyšším stupni se postupuje systematicky oborově – botanika, zoologie, antropologie, genetika a obecná biologie. Studenti septim a oktáv si mohou prohloubit učivo v rámci volitelných předmětů s přírodovědným zaměřením. Náplně jednotlivých volitelných předmětů se pro každý rok mohou trochu lišit ( závisí to na zájmu studentů a vyučujících). Svoji profilaci může student završit maturitou z biologie. V septimě bývá uskutečňován přírodovědný výjezd s názvem ZECHEBI.
Při výuce se snažíme o co největší názornost a propojení učiva s běžným životem. Atraktivnost výuky zvyšujeme tvorbou ppt prezentací, používáním videa apod. Do výuky zařazujeme laboratorní práce,exkurze,školení 1.pomoci. U vhodných témat volíme projektovou formu výuky, v rámci které si žáci sami zjišťují informace a prezentují své projekty před ostatními. Snažíme se nepředávat studentům pouze hotové informace – zařazujeme problémové úlohy.
Soutěže, akce
Pravidelně se zúčastňujeme biologických olympiád všech kategorií. Těsně spolupracujeme s PřF UK a Akademií věd a využíváme jejich nabídek akcí pro středoškolské studenty. Akce Týden vědy a techniky se snažíme využít k seznámení studentů s vědními obory a vědeckými ústavy.
Iveta Žabová